Rochas

Musel to být hezký pár, Marcel, kterému se pro jeho atraktivní vzhled říkalo ‚Rudolph Valentino z couture fashion‘, a drobná baletka Hélène. A během druhé světové války nebylo času nazbyt: o 25 let starší Marcel se oženil se svou sedmnáctiletou nevěstou a objednal si vůni jako svatební dar. Parfém pojmenoval „Femme“ a měl se zapsat do historie jako první parfém se švestkou jako nótou vůně.

Život Marcela Rochase začal velmi skromně, vždyť byl vystudovaným právníkem. Nemohl však najít šaty, které by se mu líbily pro svou první snoubenku, a tak vzal věci do svých rukou a v roce 1925 si v pouhých 23 letech otevřel svůj první obchod s módou v Paříži.

Jeho osobním stylem byly na jedné straně jednoduché, pohodlné střihy, které se těšily velké oblibě mezi aktivními mladými ženami, a na druhé straně kladl velký důraz na ženskou eleganci, kterou našel v korzetu s vosím pasem a róbě s mořskou pannou.

Tato móda byla úspěšná. Marcel Rochas se rychle stal miláčkem pařížské módní scény a brzy mohl mezi své zákazníky počítat různé hvězdy filmového průmyslu jako Carole Lombard nebo Marlene Dietrich.

Marcel Rochas začal s parfémy v roce 1936, toho roku uvedl na trh tři vůně a jejich úspěch ho okamžitě přivedl k investici do velké laboratoře s vědomím, že z dlouhodobého hlediska by bylo výhodnější prodávat parfémy než oblečení. Po dalších prodejních hitech se zmíněnou „Femme“ a řadou pánských vůní „Moustache“ vyvodil Marcel Rochas důsledky a v roce 1953 svůj módní dům zavřel, aby se mohl zcela věnovat vývoji vůní. Jeho práce však neměla dlouhého trvání: jen o dva roky později zemřel Marcel Rochas ve věku 53 let na krvácení do mozku.

V pouhých 28 letech se z Hélène náhle stala vdova, svobodná matka dvou dospívajících dětí a dědička firmy svého manžela. Nenechala se ale odradit, ale držela otěže ve svých rukou a během pár let dokázala desetinásobně zvýšit obrat společnosti a stala se tak první ženou ve Francii v čele významné společnosti.

Hèlène zdánlivě hravě zvládla balancování mezi zavedenou podnikatelkou, pod jejímž vedením byly uvedeny na trh další úspěšné parfémy jako „Madame Rochas“ a „Eau de Rochas“, a společenskou dámou, obdivovanou pro svou krásu a neutuchající eleganci, která se bez námahy pohybovala v mezinárodním tryskový set.

I když společnost přešla do jiných rukou – do Roussel-Uclaf v 70. letech, do Wella AG v 80. letech a později do Procter & Gamble – nadále pracovala jako konzultantka ve společnosti „Rochas“. Jen pár let před svou smrtí v roce 2011 se Hélène Rochas stáhla z očí veřejnosti.

Již několik let se couture opět vyrábí pod názvem „Rochas“. A jestliže to byla v začátcích móda Marcela Rochase, která mu pomohla prodat jeho parfémy, tentokrát je to dobrá pověst právě těchto parfémů, která dává dnešním zákazníkům ochutnat vysoce kvalitní couture 'Rochas'.