Chanel

Gabrielle „Coco“ Chanel se narodila v Saumuru 19. srpna 1883 a zemřela v Paříži 10. ledna 1971. Rozhodně si nedokázala představit, že by se jednou globální korporace s tržbami 6,3 miliardy dolarů (fiskální rok 2012) nést její jméno.

Narodila se jako nemanželská dcera kramáře a pradleny v chudobinci a vyrůstala v těch nejchudších poměrech. Po smrti své matky byla ve 12 letech poslána do sirotčince, kde se vyučila švadlenou. To položilo základy její strmé kariéry módní návrhářky.

Prostřednictvím talentu, houževnatosti a disciplíny, ale také díky své podpoře vlivných a bohatých mecenášů se dostala až na vrchol, takže dnes je značka Chanel jednou z nejrenomovanějších a nejprodávanějších společností v oblasti módy a módy. kosmetický průmysl.

Mademoiselle, jak se jí po celý život uctivě říkalo, se v módním průmyslu prosadila už tehdy, když se v roce 1921 prostřednictvím svého milence, velkovévody Dmitrije, seznámila s parfumérem a chemikem Ernestem Beauxem. Byl dvorním dodavatelem ruského cara a vytvořil vůni „Bouquet de Catherine“ jako poctu ruské carevně. Po přestěhování z Moskvy do Francie se ji snažil přizpůsobit francouzským podmínkám.

Beaux obdarovala Chanel, která hledala vánoční dárek pro své nejvěrnější zákazníky, různé vzorky vůní, všechny založené na "Bouquet de Catherine". Tyto vzorky vůní byly jednoduše očíslovány a Chanel si vybrala pátý vzorek pro svůj vlastní parfém. Snad proto, že byla přesvědčena, že číslo 5 jí přinese štěstí, neboť své kolekce předváděla vždy pátý den pátého měsíce. Tak se zrodil "Chanel No. 5".

Protože byla vůně jejími zákazníky tak dobře přijata, byla oficiálně uvedena na trh v roce 1922.

Chanel však potřebovala podporu. Dostala se do kontaktu se dvěma obchodníky, Pierrem a Paulem Wertheimerovými, kteří si jako majitelé velké kosmetické skupiny přinesli finanční prostředky, výrobní zázemí, zkušenosti a potřebná spojení.

4. dubna 1924 byla založena společnost Les Parfums Chanel, ale sama Chanel vlastnila pouze 10 % společnosti. Chanelovy pokusy rozšířit svůj podíl ve společnosti selhaly, což následně vedlo k mnohaletým soudním sporům, až nakonec v roce 1954 Pierre získal plnou kontrolu nad společností, která je dodnes v rukou rodiny.

V letech 1920 až 1930 uvedl House of Chanel na trh další vůně, z nichž všechny byly duchovním dítětem Ernesta Beauxe, který byl ve společnosti zaměstnán od roku 1924. Mezi ně patřily „Chanel č. 22“ (1922/1926) a „Cuir de Russie“ (1924).

Po Beauxově odchodu v roce 1954 se Henri Robert stal „nosem“ Chanel. První vůně pro muže Chanel, „Pour Monsieur“ (1955), lze vysledovat k němu, stejně jako „Chanel č. 19“ (1971), pocta své jmenovkyni použitím jejího data narození. Ta byla spuštěna až po její smrti.

Jacques Polge byl dalším hlavním parfumérem, který vytvořil „Coco“ (1984) a také pánskou vůni „Egoïste“ (1990).

Od legendárního prohlášení Marilyn Monroe, že na spaní nosila jen pár kapek „Chanel No. 5“, je společnost neodmyslitelně spjata se světem celebrit. Od 70. let 20. století se do reklamních kampaní stále více přihlašují mezinárodní hvězdy. Nicole Kidman, Candice Bergen, Lauren Hutton nebo Audrey Tautou, která ztělesnila hlavní postavu ve filmu „Coco Chanel – Počátek vášně“, jsou jen některé z výrazných tváří, které vůni dělaly reklamu.

Novinkou je Brad Pitt, který jako první muž inzeroval legendární parfém v roce 2012.

„Chanel No. 5“ je považován za světově nejúspěšnější parfém všech dob. Parfums Chanel odhaduje, že láhev se celosvětově prodá každých 30 sekund.